Dakle, kvantitet će da odnese pobedu nad kvalitetom? To se nikad nije desilo, pa neće ni sad.
Vest nije nova, ali ja sam je saznao tek pre nekoliko dana: CNN otpušta pedeset fotografa zato što će “drugi rado uraditi isti posao besplatno”. Objašnjenje, u slobodnom prevodu, glasi ovako:
…Konzumerske i prozumerske tehnologije su sve jednostavnije i pristupačnije. Mali fotoaparati sada nude kvalitet za objavljivanje. Sve više tehnologije je u rukama sve više ljudi…
U pomenutom članku se tvrdi da je preispitivanje trajalo tri godine. Ma hajde, boktmazo, da nije pet?… Kakva je to analiza koja podrazumeva da će gerila-fotografija nadvladati profesionalnu? To se neće desiti; jedino je pitanje koliko je potražiocu foto-materijala uopšte stalo do relevantnog rezultata.
Njihova muka potiče od toga što moraju da drže plaćene fotografe na mnogo mesta kako bi blagovremeno pokrili zbivanja gde god se nešto desi. I smatraju da će to biti pravo rešenje – čak i pored činjenice da širom SAD raste broj incidentalnih situacija u kojima policija paušalno zabranjuje, pa i hapšenjem sprečava ljude na ulici da iskoriste svoje ustavno pravo da fotografišu zbivanja u javnom prostoru. Broj dokumentovanih slučajeva se meri desetinama nedeljno, što možete proveriti >na blogu pixiq.
[EDIT maj 2013: domen www pixiq com je ugašen, što bi moglo da ima veze sa jednim sudskim procesom protiv policije Majamija.]
Dakle, kvantitet će da odnese pobedu nad kvalitetom? To se nikad nije desilo, pa neće ni sad. Istina, baš me briga za CNN, što se mene tiče slobodni su da bankrotiraju. Ali ovde se formira načelo za kojim će krenuti i drugi: umesto da angažuju freelance fotografe koji će biti plaćeni po angažovanju (što je postao dominantni oblik angažovanja u svim oblastima gde se povremeno zahteva neka stručnost), bolje je sačekati da se pojavi neko ko misli da su njegove fotke vredne objavljivanja?…
Ova demagogija treba da ostane upamćena kao trenutak kad je ludilo pobedilo i kada je devalvacija fotografije ozvaničena. Posebno je pitanje koliko su ovom stavu doprineli fotoreporteri koji su poslu pristupali bez bogzna kakve motivacije da urade najbolji mogući posao; kad se radi loše, nema veze ko radi i čime.
Ja verujem da manje od jednog procenta korisnika digitalnih fotoaparata ume da izvede kvalitetnu fotografiju. Obaška, postoji problem selekcije: u haotičnom svetu informacija, gerila-reporteri pošalju jednu fotku koju misle da je vredna iako realno imaju možda i bolji ulov u svom aparatu – to je na uredniku da odluči.
CNN bi mogao da nauči nešto od relevantnih kuća koje počivaju na kvalitetnoj fotografiji, kao što su Life i National Geographic. Istina, neće se desiti da neko dođe sa dve-tri hiljade fotografija sa terena u nadi da će biti prihvaćeno tek desetak, ali neki princip obezbeđenja kvaliteta valjda treba da postoji…
Nisam profesionalni fotograf, a vrlo verovatno neću nikad ni biti. No, moram da ustanem u odbranu profesionalne fotografije i profesionalnog pristupa. Osnovno načelo glasi da kvalitet mora da se plati. U protivnom, sadašnja proizvodnja digitalnog smeća će dobiti legitimitet koji će potisnuti visokokvalitetnu fotografiju u nedogled.
Ponegde se to i desi. Nisam neki gledalac televizije, a kad jesam, onda to nisu kolažne emisije poput jutarnjeg programa i beogradskog žurnala. Pominjem to zato što sam tek nekoliko puta video rubriku “gledalac-reporter”, gde ljudi šalju sve i svašta što su videli. Jeste li videli te foto-video materijale ikada? Sklonibožeisačuvaj! Istina, mi smo nacija koja šeta mobilne telefone koji često koštaju više od prosečne plate, u njima kamera za koju korisnici misle da je nešto vredna (čim je uređaj toliko koštao), pa onda shodno tome i rezultati.
Samo se osvrnite po nekoj društvenoj mreži i znaćete o čemu govorim. Budući nesuđeni fotoreporteri imaju jednu i samo jednu vežbu iz fotografije: devojke se trude da napuće usta što više, ako je moguće pola metra; a momci se trude da deluju nabildovano i cool, što rešavaju tako što spuste kapke na očima kao da su pospani. Sklonibožeisačuvaj!
Sve u svemu, uspostavljen je negativni trend ophođenja prema reporterskoj fotografiji. Bićemo svedoci jedne od poslednjih preostalih socijalnih devalvacija. Žao mi je zbog toga.
Ostaje vera u NG i “Life”. Ako i njihovi kriterijumi ikada (pro)padnu, znaćemo da je kraj.
Odličan tekst.
Марта ’68 пошаљу нас двоје-троје клинаца из фото секције на неки течај за кино технику. Оно што смо научили у та три дана, милиони приложника на јућубету никад нису чули: како се држи камера, и како се кадрира. У ствари, на то су отишла цигло два сата и једна ролна осмице на нас троје (дакле око 1 минута по глави). Остало је било посвећено томе како шта ради: механизам кретања и осветљавања траке, преобратни поступак у лабораторији, монтажа, пројекција. Свега три-четири сата је доста да неко научи да људски држи камеру и да стекне неки елементаран осећај за кадар.
Више пута ми се десило да почнем да гледам нешто занимљиво, и одустанем, јер је држач камере претерано лош.
Slažem se, odličan txt. Ova vest je samo još jedan primer kako proverene vrednosti propadaju, samo zato što su prestale da budu u funkciji (gazdinog) profita ili je to neko tako preispitao i odlučio (u gazdino ime). Surovo, nehumano, ali to je demokratija kažu Ameri. Jest’, mož’ biti.
Opšta devalvacija vrednosti je u toku.
50 ili 50.000 fotografa je ostalo bez posla. I mnogi drugi su ili će, na žalost, takva je procena, zar ne? I to ne samo fotografi. Lekari, inženjeri, ekonomisti, ljudi srednjeg sloja padaju na sve niže grane. Počinje njihova borba za opstanak, a umetnost ostaje po strani. Partizana ima koliko hoćeš.
Zamislite sledeći nastavak ovog scenarija, namerno u pitanjima:
Da li će ti ljudi i dalje posećivati galerije ? Da li će uopšte putovati bilo gde?
Da li će neko nekad proceniti da jedan Luvr ili Ermitaž više ne mogu da plate troškove od prihoda, bankrotirati i zatvoriti galeriju? Možda će Španci biti prinuđeni da prodaju Gerniku da plate račun za struju? Da li … ili je možda bolje pitanje “kada”?
Strašne, i ako hoćete, čak paranoične misli, ali dolar (profit) je definitivno najubojitije oružje današnjice. A sve što se usput uništi je samo “kolateralna šteta”.
A gazde? ma, nek se zna čije kere jedu krempite.