The hillsides ring with “Free the people”
Or can I hear the echo from the days of ’39?
With trenches full of poets
The ragged army, fixin’ bayonets to fight the other line
Spanish bombs rock the province
I’m hearing music from another time
Ovo je pesma koja nas opominje.
Jedne noći, dok su The Clash snimali album London Calling (1979), Joe Strummer se vraćao kasno iz studija. Muziku na radiju koju su slušali on i njegova tadašnja ženska prekinulo je važno obaveštenje – u nekom letovalištu u Španiji, članovi baskijske separatističke organizacije ETA aktivirali su bombu od koje je nastradalo nekoliko nedužnih turista. Bio je to dovoljan povod da Strummer u svojoj glavi počne da slaže novu pesmu.
“Spanish Bombs” je reakcija na pomenute događaje, a Stummer ne bi bio ono što je bio da sve to što misli ne stavi u širi kontekst. Ako pažljivo pročitate citirane stihove sa početka teksta, biće vam odmah jasne direktne aluzije na Španski građanski rat i korene otpora fašističkoj diktaturi generala Franka.
Očigledno, Stummer je dobro poznavao političku situaciju u Španiji i uzroke baskijskog separatizma i o tome imao jasan stav. Ovo nije baš uobičajena tema za muzičare punk/new wave usmerenja ali, gledajući opus grupe The Clash i slušajući ovaj album, naročito naslovnu “London Calling“, “Spanish Bombs” i “The Guns of Brixton“, jasno je da on ne preza da svoje političke stavove iznosi neposredno i bez uvijanja.
U međuvremenu, ETA je prešla sa bombaškog na politički teren. Nažalost, pojavili su se novi igrači koji misle da su bombaši idealno sredstvo za postizanje ciljeva, ma kakvi oni bili.
Vodite računa o ovome, ma gde lutali po svetu.
I danas, kada čujem ovu pesmu i pomislim da je napisana pre više od 35 godina, odmah se zapitam: jeli se u međuvremenu išta, suštinski, promenilo u usijanim glavama?